verrassing - Reisverslag uit Ubud, Indonesië van Tibert Lagarde - WaarBenJij.nu verrassing - Reisverslag uit Ubud, Indonesië van Tibert Lagarde - WaarBenJij.nu

verrassing

Door: Tibert

Blijf op de hoogte en volg Tibert

24 Juli 2014 | Indonesië, Ubud

Vandaag weer een dagje chillen. Onze enige planning was lekker luieren en een wandeling door het dorp te maken. En dat laatste leidde tot een onverwachte verrassing. Na op en hartelijke manier nog eens in half Engels uitgelegd te krijgen hoe het 3-maanden proces van de rijst verliep en 436 keer hallo tegen iedereen geroepen te hebben, de ander soms half zittend op zijn brommer en achteruitkijkend, kwamen we langs een school waar we door de kinderschare met minimaal hetzelfde aantal hello's werden begroet. Druk zwaaiend probeerde iedereen een glimp van ons op te vangen. Erlangs lopend zegt Femke: "ik zou best wel eens binnen willen kijken". Maar inmiddels waren we de school gepasseerd en liepen door een binnensteeg het dorp dieper in. Hoe leven deze mensen? Wat doen ze de gehele dag? Eigenlijk moeilijk te beschrijven maar we hebben het wel met onze eigen ogen gezien. Het dorp waar wij doorheen liepen had wel een stenen-dorp kunnen zijn. Op meerdere plekken waren mannen en vrouwen bezig van modder en water een soort cement te maken om die in allerlei soorten mallen te laten verharden tot stenen. We kwamen slechts een enkele stenenbakker tegen die een oven had. Verdomd harde fysieke arbeid met veel niet-ergonomische standjes. En dan in sommige gevallen nog een baby ergens op het lichaam. Deze wereld kunnen we ons niet voorstellen.
Maar u vraagt zich af, waar blijft nu die verrassing?
Over een paar regels weet u dat. Het dorp uitlopend kwamen we weer langs de school waar de rust was teruggekeerd. Femke probeerde snieky door het raam naar binnen te kijken. Maar in binnen no time hadden een 60-tal ogen haar al opgemerkt. High fives was wschl even een facebookhit als deze kinderen die niet opgroeien met internet, toegang zouden hebben. Nadat we terug wilden lopen, liepen de kinderen even snel naar ons toe, met veel lawaai. Uiteindeljk kwamen 2 leerkrachten een beetje boos kijkend op ons afgelopen. Maar niets was minder waar. Er ontstond in erg gebrekkig Engels een leuk gesprek en uitleg. Wie we ware,. Where you come from? Hoeveel leerlingen op de school zaten (150), hoeveel leerkrachten (12), het was een lagere school oude stijl (6 klassen) etc. Toen ik vertelde dat ik mijn carrière ooit begonnen was als leerkracht, kwam de vraag of ik niet eens een dag wilde meedraaien. Om een lang verhaal kort te maken, volgende week zaterdag ( de dag voor ons vertrek) ga ik een ochtend lesgeven. Ik heb geen enkel idee wat ik ga doen maar het wordt zeker leuk. En Femke gaat mee om het vast te leggen. Dit zal mijn vader als ex-onderwijskundige en mijn oude juf Ans als muziek in de oren klinken. Op de terugweg alvast wat nagedacht over wat ik ga doen. Ben wel benieuwd?

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Tibert

Hallo allemaal, dit jaar was onze jongste dochter aan haar eindexamenjaar begonnen. In navolging van haar oudere broer en zus hebben we met zijn 5-ven traditioneel een verre vakantie gepland. Na Thailand en Vietnam, zal dit jaar Bali de bestemming zijn. En net als vorige keren proberen we weer een reisverslag bij te houden. We wensen jullie veel leesplezier. Tibert.

Actief sinds 06 Juli 2014
Verslag gelezen: 137
Totaal aantal bezoekers 9792

Voorgaande reizen:

10 Juli 2014 - 03 Augustus 2014

voorbereidingen op de reis naar Bali

Landen bezocht: