Munduk/Majong - Reisverslag uit Munduk, Indonesië van Tibert Lagarde - WaarBenJij.nu Munduk/Majong - Reisverslag uit Munduk, Indonesië van Tibert Lagarde - WaarBenJij.nu

Munduk/Majong

Door: Tibert

Blijf op de hoogte en volg Tibert

28 Juli 2014 | Indonesië, Munduk

Vandaag staat de 1 daagse trip naar Munduk/Mayong op het programma. Via tripadvisor hebben we een trekkingtocht gevonden die enkel positieve "uitstekende" reacties had. Na enig mail- en telefoonverkeer met de eigenaar Putu staat deze vandaag dus op. Een overnachtingsplek hebben we nog niet maar Wajaan heeft ons beloofd dat dat geen probleem zou zijn in het op ong 20 minuten afgelegen Munduk. Nou daar vertrouwen we gewoon op. Vanochtend op tijd vertrokken omdat het toch een trip van een kleine 2 uur zou zijn. Nou, we konden blij zijn dat we dat gedaan hebben want we hebben een kleine 3 uur nodig gehad om er te komen. Reden: de moslims hadden een dag vrij en besloten met zijn allen in de auto te stappen en richting Moskee en botanische tuin te gaan in Bedugul, vlakbij het Bratanmeer (Danau Bratan). Wat een drukte, zeg. Nadat we dit dorp dat volledig ingericht was om de islamitische drukte, voorbij waren ging het snel. In Munduk stopten we bij een van de eerste homestayplekken. Het was een mini resort met diverse kleine bungalows, elk met een fantastisch uitzicht. Voor ons zou een bed bijgelegd worden. Daar we weinig tijd hadden (de trekking startte om 14.00 uur) besloten we het te doen en snel door te gaan naar Majong. We hadden net nog tijd om in een warung een heerlijke hap te eten. Ik kan het niet genoeg zeggen, de standjes zien er soms niet uit, durf het te doen want het is super. Want als de moeder van de moeder van de dochter toekijkt, waar moet je dan nog aan twijfelen? Daarna nog een paar minuten door gereden en we kwamen bij een klein huisje aan op een drukke weg. Werden erg vriendelijke ontvangen door Putu (man) en Ria. Ze hadden samen dit bedrijf opgezet, hij deed de trekkings, zij kookte. Weer een suberbe dag. Nadat we onze meegebrachte wandelschoenen hadden aangedaan, kregen we een eerste uitleg van Putu, nadat hij de Franse ochtendgroep samen met zijn vrouw had uitgezwaaid. Een kort contact met de man en vrouw leverde enkel erg positieve reacties. Enfin een tocht van ongeveer 3 uur door de omgeving van Mayong. Oorsprong van hun bedrijf was overigens ook interessant. Er was in 2000 een bomontploffing in Kuta. Deze was dramatisch voor het toerisme. Beiden werkten in die sector in Lovina. Ze raakten hun baan kwijt en trokken terug naar hun geboortedorp alwaar hij dit gestart is. En volgens mij liep het goed. In de zomer- en vakantiemaanden juli/september moest hij met 2 wandelingen per dag zijn inkomsten genereren. Daarbuiten werkte hij op het land.
De wandeling was niet alleen een wandeling. We kregen een diep inzicht in de cultuur van de Balinezen met al hun gedachten, ceremonies, holistische levensstijl en gebruik van de natuur. Niet dat elk offering, beeltenis en standbeeld voor huizen aan de orde kwam, maar we werden wel meegenomen naar de achtergrond. Daarnaast kwamen we veel vruchten en kruiden tegen die van nadere uitleg voorzien werden. Kokosnoot, pakon, kruidje-verroer-me-niet, Jack-fruit, cacaou-vruchten, kruidnagelbomen (zeer intensief onderhoud), cashewnotenboom (een boom draagt 1x per jaar vruchten waarin 1 cashewnoot zit, logisch dat dat zo duur is) en zovoorts. We kwamen langs allerlei plekken waar mensen woonden, we liepen bijna letterlijk door hun woonkamer. Maar dat was allemaal geen probleem want het pad loopt nou eenmaal zo.... Een bijzondere was de volgende. In het beeldmerk van Bali staat een hakenkruis. We hadden dat al op meer plekken gezien, schrokken daar natuurlijk wel van en wekte bepaalde gedachten op. Niets was minder waar. Het logo van Bali bestaat al veel langer dan wij weten. De horizontale lijn betekent de balans met jezelf, de cultuur en de natuur. De verticale lijn beschrijft het feit dat er hogere en lagere goden zijn (ze hebben er heel veel) die over de Balinezen waken. De zijflappen vormen het draaiwiel die alles in beweging houdt. Dit alles noemden ze de Swastika. Dit is een kleine indruk van een zeer inspirerende, spirituele en genot-voor-het-oog zijnde wandeling. Een echte aanrader. Terug aangekomen werden we verrast met een overdadige Balinese maaltijd. Vis, kip, groenten, 3 soorten sambal (Jitske heeft even in brand gestaan), eigerechten, Gado Gado en nog veel meer. Na het eten hebben we nog een laatste inspirerend gesprek gehad met Putu en Ria. Over van alles.
Na hartelijk uitgezwaaid te zijn en Jouri net op de valreep nog Sanne aan de app had gekregen (ze hadden nota bene WiFi terwijl dat hier meestal de speld en de hooiberg is), vertrokken we in het pikdonker naar de villa. Na Wajaan wat geld gegeven te hebben voor een slaapplaats (die moest hij nog gaan zoeken), nog even wat gedronken nadat we al lezend op bed allemaal de een na de ander in slaap zijn gevallen.