Terug op het paradijselijke honk in Siyut - Reisverslag uit Ujung Langket, Indonesië van Tibert Lagarde - WaarBenJij.nu Terug op het paradijselijke honk in Siyut - Reisverslag uit Ujung Langket, Indonesië van Tibert Lagarde - WaarBenJij.nu

Terug op het paradijselijke honk in Siyut

Door: Tibert

Blijf op de hoogte en volg Tibert

18 Juli 2014 | Indonesië, Ujung Langket

Na een laatste ontbijt in Tulamben aan de golfvrije kust en waar de zon er veel zin in had om zich van zijn goede kant te laten zien, begonnen we met een lekke gevoel van de afgelopen dagen aan de terugreis naar Siyut. Daarvoor koos Wajaan een werkelijk prachtige tocht langs de oostkust van Bali. Het begon in Amed, volgens mij het meest langgerekte dorp van dit eiland. Er kwam geen eind aan. De weg ging van breed naar smal, van krom naar nog krommer, van laag naar hoog en van hoog naar laag. Af en toe passeren auto's en brommers elkaar op 1 cm. Maar wat een schoonheid in dit armste deel van Bali. Naast visvangst en zoutwinning is het duidelijk dat deze regio kan opleven door het groeiend toerisme dat uiteraard vooral afgestemd is op duiken en snorkelen. De tocht deed ons af en toe denken aan de tocht door de noordelijke "duim" van Corsica. Werkelijk prachtig. De eerste stop maakten we bij het waterpaleis in Ujung. Zoals eerder vermeld waren meerdere koningen in het verleden dol op woonplekken waar veel water omheen gebouwd was. Dit waterpaleis was erg mooi, niet druk en bood op deze erg zonnige en warme dag veel mogelijkheden om in de schaduw de wind even een verkoeling te laten geven. Een aanrader! Na de route weer opgepakt te hebben, stopte we in Candi Dasa, een mooie kustplek. Hier wist Wajaan een adresje waar Jouri en ik misschien mee konden met een vissersboot. De naam van de visser was Made en het kon, van 7.00 - 10.00 uur. We moesten 1 dag van te voren maar even bellen en dan konden we mee op zeejacht. Dat is super en gaan we binnenkort ook doen. En het is slechts een half uur rijden vanuit Siyut. Daarna zijn we vlakbij huis bij een nieuwe lokatie de Commune, nog gaan informeren voor het surfen voor de kids. Een prachtig en super modérn resort. Maar de komende week stond er teveel wind en was het te gevaarlijk voor ongeoefende surfers. Sterker nog, men adviseerde ons om naar Kuta te gaan. Wel een eerlijk antwoord. Ook dat nemen we mee in de rugzak die nog bol staat van "things to do". Thuisgekomen in onze paradijselijke omgeving, een lekkere afkoelende duik genomen waarna Wajaan weer een heerlijk nasi gerecht voor ons had gemaakt. In de avonduren waren de meiden al vroeg vertrokken en heb ik de eerste kaartnederlaag geleden van deze vakantie. Onze eerste week zit er bijna op.

Tibert

Hallo allemaal, dit jaar was onze jongste dochter aan haar eindexamenjaar begonnen. In navolging van haar oudere broer en zus hebben we met zijn 5-ven traditioneel een verre vakantie gepland. Na Thailand en Vietnam, zal dit jaar Bali de bestemming zijn. En net als vorige keren proberen we weer een reisverslag bij te houden. We wensen jullie veel leesplezier. Tibert.

Actief sinds 06 Juli 2014